Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • Anne Flokstraschool
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen
    T 0575 - 51 24 95
    info@anneflokstraschool.nl

    Bezoekadres voortgezet speciaal onderwijs en zorggroepen
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen

    Bezoekadres speciaal onderwijs
    Paulus Potterstraat 8
    7204 CV Zutphen
    T 0575 - 517266​

    Wij bieden (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen met een complexe hulp en/of begeleidingsvraag.

het moet echt zijn…

  • Beste onderwijsspecialisten, In Januari ben ik als directeur van de Anne Flokstraschool gestart met een studie om geregistreerd te worden in het schoolleidersregister. Feedback bij leren is een zeer belangrijke factor.



Vervolgens ontwikkelde zich het idee om via een Blog  feedback te vragen rond een aantal ( leer)activiteiten die ik met mijn medewerkers van mijn school het komende jaar ga ondernemen.

Gedurende een jaar zal ik iedere drie weken een update schrijven rond het hoofdthema van mijn studie “de mogelijkheden van passie en zelfsturing binnen het zmlonderwijs”.  
Het zullen beslist geen  ingewikkelde beschrijvingen worden maar korte verslagen van opvallende gebeurtenissen. Hierbij de uitnodiging om mij van feedback  te voorzien. Ik verheug mij zeer op hetgeen gaat komen.
Deze blog is feitelijk onderdeel van een  stappenplan rond leren.  Het idee is afkomstig uit de BIG Picture benadering  (littky, 2005)   Zie o.a.  ook www.bigpicturenederland.nl/.
 
Een van de stappen in het leerplan is:   
“Go Public” . De interesse voor deze de Big Picture benadering aanpak komt uiteraard niet uit de lucht vallen.  
 
“Teaching is figuring out how to see and listen to each kid, one kid at a time,  so that the kid can reach the goals for himself or herself “ (Littky 2005)
Mijn visie: de kracht van mensen
Het ontdekken en benutten van de kracht van leerlingen en personeel vind ik fascinerend.  Ik werk daarom graag samen met iedereen die hier een bijdrage aan wil en kan leveren.  In deze zoektocht zijn creativiteit, passie, moed en vasthoudendheid belangrijke factoren voor succes.  Persoonlijke ruimte is nodig  om initiatieven te nemen en originaliteit te tonenHet is naar mijn mening de beste manier om vervolgens met passie en plezier leerdoelen te vinden er aan te werken en ze te realiseren. Zo worden leerlingen en medewerkers eigenaar van hun eigen ontwikkeling en dat is genieten.
Mijn Missie:  ontwikkelen via  interesses en passie
Het is mijn overtuiging dat eigen interesses en passie de beste basis is  voor iedere ontwikkeling. Voor leerlingen met een verstandelijke beperking lijkt dit zelfs een doorslaggevendefactor te zijn. Nog een stap verder is de eigen bijdrage in het leerproces  als het belangrijkste uitgangspunt te nemen. Als dit lukt levert de school leerlingen af die positief en met enthousiasme een eigen unieke bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. Hier ga ik voor.
Pareltje 1
 
 Het VSO had in het voorjaar een probleem. De vaste vrijwilliger voor de schooltuin was niet langer beschikbaar. Hoe was dit op te lossen. Oplossingen werden relatief snel gevonden.  Het roer moest wel om en van een grote productie zou zeker geen sprake meer zijn. Bij de start waren er eigenlijk geen concrete eisen voor de schooltuin.  
Wat opviel in de maand april was dat de tuingroep met veel plezier en enthousiasme naar de schooltuin ging. Dit was voorgaande jaren lang niet altijd het geval. Het plezier bleek met de weken zelfs toe te nemen. 
Vanmorgen kwam de aap uit de mouw.  De docent had de leerlingen medeverantwoordelijk gemaakt voor de schooltuin. Niet enkel voor het onderhoud maar ook voor de inrichting en alle andere bijkomende zaken. Het voorbeeld past schitterende in de filosofie van de Big Picture. Het was echt en het was belangrijk. Ook het enthousiasme bij de verantwoordelijke docenten is gewekt en dit smaakt naar meer. De eerste gedachten om dit soort “echte ervaringen” in het curriculum te bouwen zijn al geuit.

Column

:

Help (nieuw venster)