Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • Anne Flokstraschool
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen
    T 0575 - 51 24 95
    info@anneflokstraschool.nl

    Bezoekadres voortgezet speciaal onderwijs en zorggroepen
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen

    Bezoekadres speciaal onderwijs
    Paulus Potterstraat 8
    7204 CV Zutphen
    T 0575 - 517266​

    Wij bieden (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen met een complexe hulp en/of begeleidingsvraag.

Wat wordt jouw volgende stap

  • Volgende week maandag staat een studiedag gepland. Een dagdeel van deze studiedag zal gaan over de voortgang van het gebruik van iPads. Twee docenten van het vso zijn hier al ruim een jaar mee bezig en zijn ook verantwoordelijk voor een projectplan.

Volgende week maandag staat een studiedag gepland. Een dagdeel van deze studiedag zal gaan over de voortgang van het gebruik van iPads. Twee docenten van het vso zijn hier al ruim een jaar mee bezig en zijn ook verantwoordelijk voor een projectplan.
Hans en Frans zijn erg voortvarend van start gegaan en hebben al de nodige waardering gekregen. Niet alleen binnen de school maar ook door anderen buiten de school…
Er zijn contacten met andere instanties gelegd om gezamenlijk na te denken over nieuwe inhouden en gebruiksmogelijkheden.  
Hans en Frans in de Donald Duck 
 
 
 
Ze hebben zelfs een aantal afbeeldingen uit de Donald Duck gebruikt om te benadrukken dat alles volledig onder controle is. Zoals de afbeelding ook duidelijk maakt hoeft er ook geen twijfel te bestaan over de verzorging van de studiedag. Zij zullen het wel regelen. Als directeur heb ik hen gevraagd om mij deelgenoot te maken van hun plannen. Opnieuw zoals te verwachten hebben ze keurig een Powerpoint aangeleverd.
Mijn reactie was als volgt:
 

Stelling:
Als je afhankelijk bent van de individuele inbreng van anderen moet je niet starten met het formuleren van gezamenlijke doelen
 
Ik vind dat jullie opzet veel te braaf is en meer van hetzelfde. Controle houden op een toekomst die we niet kennen? Lekker zinvol. Die controle zorgt voor een drukkende deken en dan komt er feitelijk niets. Dus gooi open en stel vragen, vragen en nog eens vragen. Koers rechtstreeks op de eigen interesse en belangen van het individu. Dus laat passie en eigenheid gelden. Laat ze genieten van elkaar.
De vervolgstap bestaat uit de vraag: wat wordt jouw volgende stap?
Afgelopen dinsdag komt Hans, zonder Frans, naar mij toe en stelt mij de vraag. Mag ik voor iedereen een USB stick in de vorm van een sleutel bestellen? en vervolgens een tweede vraag aan mij: Wat ga jij met deze sleutel doen?…
Opnieuw een parel en het past prachtig in de filosofie van de onderwijsspecialisten: sturen op waarden en loslaten op professionaliteit en zeker ook in de doelen voor onderzoek naar zelfsturing in mijn opleiding. Opnieuw ook een bevestiging van de steeds scherper wordende visie van de school om te gaan voor de kracht van de eigenheid van leerling en medewerkers.
Mooie voorbeelden zijn ook te vinden in het boekje Humble Inqury van Edgar Schein. Je kunt hem ook op YouTube aan het werk zien.
 
 

Ook de boeken over oplossingsgericht werken, waar Louis Cauffman mijn favoriet is, passen binnen deze denkwijze. Wat te denken van onderstaande uitspraak van prof Schön, als authoriteit op het gebied van lerneop de werkplek met:

 
Professionals beschikken naast het vermogen om logisch te redeneren, over verbeeldingskracht, voorstellingsvermogen en intuïtie. Deze kwaliteiten zijn volgens Schön impliciet en alleen zichtbaar in het spontane handelen.

 Deze parel wil ik eindigen met de gedachte van Schein dat vertellen binnen onze westerse cultuur, bijna een natuurlijke eerste reactie is op anderen. Vragen stellen daarentegen is veel moeilijker maar veronderstelt in veel gevallen oprechte belangstelling, nieuwsgierigheid en waardering. Lukt dit ook volgende week? met als openingsvraag:
“Waarom hoor jij bij dit iPad project?

Column

:

Help (nieuw venster)