Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • Anne Flokstraschool
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen
    T 0575 - 51 24 95
    info@anneflokstraschool.nl

    Bezoekadres voortgezet speciaal onderwijs en zorggroepen
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen

    Bezoekadres speciaal onderwijs
    Paulus Potterstraat 8
    7204 CV Zutphen
    T 0575 - 517266​

    Wij bieden (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen met een complexe hulp en/of begeleidingsvraag.

Quo vadis

  • Afgezien van een wat lastig te verwerken hamburger en een betonnen paal die in de weg stond, verliep de reis naar Den Helder voorspoedig. Een bijeenkomst van leerlab 2020 met als doel om met meerdere scholen een computer applicatie te ontwikkelen.
Een app waar instructie en reflectie gecombineerd worden. De reis slokte veel tijd op maar gaf tevens ruimschoots gelegenheid om van gedachten te wisselen. Het was en is een genoegen om samen te mogen optrekken met twee bevlogen collega’s. Zij die voor hun visie gaan en een duidelijke missie hebben. Ongemakkelijk is dat voorlopig onbekend blijft wat het eindresultaat zal zijn, maar op reis zijn we zeker. Dat maakt dat ongeduld ontstaat en de roep om duidelijkheid meer beheerding, beoordelen en bewijzen. Maar of je dan goed bezig bent? Ik denk dat juist de onzekerheid, de reis, een bron van inspiratie en ontwikkeling kan zijn. Waar gaat het je nu echt om en hoe kan je anderen van je missie overtuigen en waar ontdooi jezelf voor? Gelijk Nero in de film voor het christendom.

Dit soort gedachten staan toch redelijks haaks op de beheersing en de 
accountability van het door velen omarmde competentie denken. Naast onze leerlingen hebben wij daar als DOS medewerkers ook in onze gesprekkencyclus mee te maken. Zijn de ambities en persoonlijke drijfveren van “de hamburgereters“ op de foto uit hun competenties af te lezen? Korthagen denkt van niet en ik heb dezelfde mening. Niet dat competenties nu volstrekt zinloos zijn maar wat maakt nu dat deze mensen zo gedreven zijn en dit beeld ook naar leerlingen laten zien. Welke docent ben je zelf nooit vergeten en wat heeft dat veroorzaakt? Competenties? Beantwoord de vraag zelf maar. 


Het zijn persoonlijke kwaliteiten die inspiratie veroorzaken die motiveert en ook anderen motiveren. Een leerplan zonder een gepassioneerde docent is niets waard. 
Al ruim 20 jaar geleden heeft Offman zijn visie gegeven op datgene wat mensen drijft en dit in de vorm van kernkwaliteiten. Ze geven mooie aanknopingspunten voor het stimuleren van positieve elementen alhoewel de focus toch snel op de tekortkomingen ligt. Wat zorgt er nu voor dat de inspiratie blijft? Hoe ontstaat nu een flow waardoor inspanning juist leuk wordt? 
De gezamenlijk flow hebben we in Zutphen te pakken en binnen leerlab 2020 ligt het voor het oprapen. Het lijkt te worden veroorzaakt door de zelfbeelden van mensen die samen wat willen en in een flow kunnen raken. Voor mij een feestje om collega’s te mogen samenwerken die steeds op zoek zijn naar het nieuwe, het uitnodigende en daarmee op een nieuwe flow hopen. Beslist geen ingewikkeld proces maar elkaar vragen waar je naar toe gaat en dan doen! 
Ben je benieuwd naar meer verhalen dan zien we elkaar misschien op de komende studiedag. 

Column

:

Help (nieuw venster)