Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • Anne Flokstraschool
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen
    T 0575 - 51 24 95
    info@anneflokstraschool.nl

    Bezoekadres voortgezet speciaal onderwijs en zorggroepen
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen

    Bezoekadres speciaal onderwijs
    Paulus Potterstraat 8
    7204 CV Zutphen
    T 0575 - 517266​

    Wij bieden (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen met een complexe hulp en/of begeleidingsvraag.

Leren met en door beelden

  • Dat het leven van een startende brugklasser niet helemaal over rozen gaat is algemeen bekend. Dit gold ook voor een vso leerling uit de zorggroep. Deelname in de groep was voor een aantal dagen niet mogelijk


Vorige week mocht ik een kort videofragment zien met een stralende leerling die samen met een  mede leerling en een begeleidster een spelletje memorie aan het spelen was.  Een dag later kregen de ouders deze beelden ook te zien en er waren geen woorden meer nodig. Fantastisch resultaat in een aantal weken met een zeer professionele inzet van alle betrokken. Proficiat !
Vooral die beelden hadden een enorme impact. Ook voor de jongen zelf was het een herkenning van zijn gemoedstoestand. Hier moeten we meer van doen.
Dit brengt mij op het pijnpunt van heel veel doeners: Het schriftelijk verantwoorden van leerprocessen en  leeropbrengsten van leerlingen. Gezien het bovenstaande voorbeeld lijkt er een alternatief te zijn. Stel dat er over en paar jaar geen papier meer gebruikt wordt.  Stel dat de vaardigheid die ik nu beoefen, mondeling of via beelden zal verlopen. Via de overheid zijn er nu werkgroepen die nadenken over het onderwijs in 2032.  (onsonderwijs2032.nl)
john-hattieWat in ieder geval niet moet verdwijnen is “meten”.  Op dit moment wordt er in onderwijsland veel gesproken over John Hattie . Hij is een onderwijswetenschapper uit Nieuw Zeeland die heel veel bestaande onderzoeken heeft gecombineerd om vervolgens uitspraken te doen over de effecten van leerkrachtgedrag. Wat mij aansprak dat hij stelt dat je leren door de ogen van de leerling moet kunnen zien. Dit betekent dat je moet weten door meten, wat de effecten zijn van je pedagogisch en didactisch handelen is.  ( know the impact) . Het is zeer de moeite waard om op  You Tube een aantal filmpjes te bekijken  bv Hattie op YouTube
Wij gaan er in VSO Zutphen ook mee aan de slag. We willen beelden gebruiken om opbrengsten te laten zien. De vraag is wel hoe je dat doet en uiteraard eerst het antwoord op de vraag waarom je het wilt. In het tijdschrift voor orthopedagogiek ( aug/sept 2015) met de veelbelovende titel “de dood van de orthopedagogiek” wordt daar het nodige over geschreven. Hierin ook een artikel die de haters van cijfertjes zal aanspreken. “evidence based”: evident onmogelijk. Daarmee lijkt de missie van John Hattie weer op losse schroeven te staan. Een  artikel in hetzelfde tijdschrift  over het systeemtheoretisch perspectief zal veel duidelijk maken. Een belangrijke boodschap daaruit is een hele simpele: begin met nadenken waarom (WHY) je iets wilt met een leerling. Dus de goede dingen doen en daarvoor heb je de leerling zelf heel hard nodig. Filmbeelden en foto’s vertellen de waarheid en zijn mooie uitgangspunten voor vervolg en daar gaan we meer van doen.

Column

:

Help (nieuw venster)