Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • Anne Flokstraschool
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen
    T 0575 - 51 24 95
    info@anneflokstraschool.nl

    Bezoekadres voortgezet speciaal onderwijs en zorggroepen
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen

    Bezoekadres speciaal onderwijs
    Paulus Potterstraat 8
    7204 CV Zutphen
    T 0575 - 517266​

    Wij bieden (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen met een complexe hulp en/of begeleidingsvraag.

Groepsdoorbrekend lezen

  • ​Vanaf dit schooljaar, 2014-2015, zijn we met alle so groepen begonnen met groepsdoorbrekend werken bij lezen. Dit houdt in dat leerlingen ingedeeld worden in niveau groepen. Zo leest iedere leerling op zijn eigen niveau.
Op een afgesproken tijd gaan leerlingen naar de klas toe waar ze de leesles krijgen. De leerlingen vanaf groep 4 werken met de methode veilig leren lezen. In hun niveaugroep krijgen ze uitleg van de leerkracht waarna er in een werkboekje oefeningen gedaan worden.
Ook de leerlingen uit groep 1, 2, 3, 4 doen mee met het groepsdoorbrekend lezen. In deze groep wordt er spelenderwijs aandacht besteed aan het leren van letters en andere taalactiviteiten. De leerkracht gebruikt de methode Schatkist als bronnenboek. Schatkist is een methode waarin taal en lezen voor kleuters centraal staat. Hierbij wordt niet gewerkt met werkbladen of werkboekjes, maar voornamelijk met concreet materiaal. Iedere periode staat er een thema centraal in de groep. Op dit moment zijn we bijvoorbeeld bezig met het thema ‘kerst’. Tijdens een thema vormt een prentenboek de leidraad voor de lessen en activiteiten. Iedere les begint met een kring. In de kring wordt het prentenboek voorgelezen, naverteld, nagespeeld of er worden andere activiteiten gedaan die gerelateerd zijn aan het prentenboek. Tevens worden er auditieve oefeningen en taalspelletjes gedaan.

Na de kring begint de werkles. Tijdens de werkles wordt door middel van concreet materiaal geoefend met taal en lezen. De leerlingen leren bijvoorbeeld met legoletters woorden te leggen. Zij moeten eerst leren dat woorden van links naar rechts gelezen moeten worden. Daarna moeten de leerlingen de juiste letters zoeken en op de goede plek in het woord leggen. Ook oefeningen waarbij leerlingen moeten stempelen, dezelfde woorden moeten zoeken op kaartjes en luisteroefeningen komen aan bod. Daarnaast wordt er geoefend met begrippen als groot-klein en dik-dun. Ook aan de juiste volgorde van activiteiten wordt aandacht besteed. Hierbij kan gedacht worden aan het opzetten van een kerstboom. Eerst moet de kerstboom gekocht worden, daarna moet hij naar huis gebracht worden, dan moet hij versierd worden en daarna kunnen de kinderen pas bij de kerstboom zitten. Tijdens de leeslessen werken de leerlingen erg hard en wij zien dat de leerlingen veel plezier hebben.
Namens groep 1, 2, 3, 4 wens ik jullie allemaal prettige feestdagen.
Groetjes Dionne Blumer

Column

:

Help (nieuw venster)