Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • Anne Flokstraschool
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen
    T 0575 - 51 24 95
    info@anneflokstraschool.nl

    Bezoekadres voortgezet speciaal onderwijs en zorggroepen
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen

    Bezoekadres speciaal onderwijs
    Paulus Potterstraat 8
    7204 CV Zutphen
    T 0575 - 517266​

    Wij bieden (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen met een complexe hulp en/of begeleidingsvraag.

Gras groeit niet door er aan te trekken, en dat geldt ook voor leren

  • Afgelopen week heb ik met diverse mensen veel gesproken over het gebruik van beeldmateriaal in het onderwijs. In een eerdere blog heb ik daar ook over geschreven. Deze week heb ik een prachtige ontwikkeling van een vso leerling gezien.


De jongen kan niet kan lezen maar is heel nieuwsgierig. Geen punt. Je kunt tegenwoordig praten tegen iPad en smartphone en daardoor toch aan je informatie komen. Prachtig en met  fantastische neveneffecten voor motivatie, zelfvertrouwen en zelfredzaamheid.  Er wordt ook wel gemopperd over het gebruik. Ik beschouw het als koudwatervrees. Voor het onderwijs uiteindelijk enkel uitdagingen en laat vooral de leerlingen zelf meedenken.
 
 
Hoe_de_smartphone_ons_kan_helpen_in_de_klas_-_NRCEen korte speurtocht op internet levert al snel een mooi beeld op van het gebruik van de Smartphone. Van een volledige verbod naar een volledige integratie. De volledige integratie is nog schaars. Het lijkt op dit moment meer gebruik tegen wil en dank. De onderstaande link verwijst naar een kort artikel over het gebruik.
Binnen het VSO  in Zutphen is al voorzichtig geroepen om smartphones verplicht te stellen. Het gesprek van de stagedocent met een ouder hierover leverde direct een positieve reactie op. Met een korte uitleg van de toepassingsmogelijkheden mocht Zuzia de oude fotocamera van moeder gebruiken. Het resultaat was verbluffend. Met name de eigen rol van de leerling met zichtbaar enthousiasme en vertrouwen in haar presentatie sprak boekdelen. Opnieuw een bevestiging van het positieve Single_Loop_Learning_en_Double_Loop_Learning___Veranderprojecteffect van het gebruik van beelden. Wat echter nog doorslaggevender lijkt is dat de leerling zelf de beelden en volgorden koos . Dit  is eigenlijk “extra goed  leren” en heeft veel raakvlakken met  double loop learning. Dit  begrip betekent dat je meer en beter leert doordat je zelf veel moet uitzoeken en het resultaat vervolgens aan anderen moet vertellen.
Gras_groeit_niet_door_er_aan_te_trekkenOver het gebruik van beeldmateriaal  heb ik deze week  ook met dhr vd Helm gesproken. Daar was hij ook enthousiast over. Hij vroeg mij ook naar een voorstel dat hij had gestuurd.  Heel in het kort heeft dhr vd Helm o.a. onderzoek gedaan welke aspecten bij leerlingen met gedragsproblemen wel en niet te ontwikkelen zijn. Hij stelt daarom voor om aandacht te schenken aan wat wel lukt. Voor vso leerlingen gaat dat dan uiteindelijk over gedrag rond arbeidscompetenties. Een van die arbeidscompetenties is “het vermogen om afspraken na te komen” en ook dat deel blijkt volgens onderzoek van der Helm ontwikkelbaar. Met de zeer positieve ervaringen in het zelf maken van beelden, gaan we die twee combineren.  Dit levert dan de onderzoeksvraag op:  In welke mate ”het zelf maken van beeldmateriaal” kan bijdragen aan de ontwikkeling van de arbeidscompetentie “het nakomen van afspraken”  Hieraan vooraf zal er een nulmeting met het assesment instrument Dariuz plaats vinden. Een paar leerlingen hebben als oefening zelf al beelden van hun competenties op stages gemaakt Het enthousiaste spat er van af en grote verbazing rond de positieve resultaten bij ons. Vooral het zelfstandige naamwoorden in samenstellingen als zelfvertrouwen zelfbepaling etc blijken goud waard. Logisch eigenlijk want leren doe je zelf en eraan trekken helpt absoluut niet.
Belangwekkende zaken over het voorgaande zijn ontwikkeld binnen de cognitieve leertheorie en ik het byzonder door  Albert Bandurra. Op internet vind je dat onder de titel  “self efficacy”. Deze term wordt wel omschreven als het vermogen en vooral het zelfvertrouwen om problemen op te lossen en zelf bepaalde doelen te behalen.  Lijkt mij een prachtige uitdaging  om  onze leerlingen sterker in te maken. Het zelf maken van beelden past daar prachtig in. Uiteraard ook weer volledige passend binnen de filosofie van de Big Picture.

Column

:

Help (nieuw venster)