Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • Anne Flokstraschool
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen
    T 0575 - 51 24 95
    info@anneflokstraschool.nl

    Bezoekadres voortgezet speciaal onderwijs en zorggroepen
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen

    Bezoekadres speciaal onderwijs
    Paulus Potterstraat 8
    7204 CV Zutphen
    T 0575 - 517266​

    Wij bieden (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen met een complexe hulp en/of begeleidingsvraag.

Een bericht van Theo - Als onderwijzen een kunst is…

  • Theo heeft ruim tien jaar voor de klas gestaan. Hij is uit frustratie gestopt. `Ik ben toch geen administratiekantoor` Hij vindt verder dat je niet alleen schooltje moest spelen want dat ga je de leerlingen verliezen.
​Het belangrijkste voor hem was dat je van waarde moest blijven en dat kon hij als geen ander.​
Vorige week vrijdagmiddag moest ik weer aan hem denken. Een aantal leerlingen vertrokken samen met een leerkracht naar het bos. Het was hun keuze voor vrijetijdsbesteding. Twee uur later komen ze terug met een aantal souvenirs. Het is zichtbaar dat ze hebben genoten. Niet alleen bij de komst op school maar ook zichtbaar, op een aantal foto’s die zijn gemaakt. Docent tevreden, leerlingen blij en iedereen kan met een voldaan gevoel het weekend in. Helemaal volgens de gedachten van Theo maar dan komt de realiteit. Hoe zit het met verantwoording? Wat waren de doelen, welke vooropgestelde pedagogische benadering is gekozen en welke didactische werkvormen zijn ingezet? Hoe is rekening gehouden met de bevorderende en belemmerende factoren? Welke leerlijn is gebruikt?  Welke orthopedagogische voorzorgmaatregelen zijn genomen. Wat is er gedaan om zorg te dragen voor de fysieke en mentale veiligheid? Om gek van te worden toch? Is de foto niet voldoende bewijs dat het is gelukt?  Voor Theo in ieder geval wel. Beschouw het als een soort schilderij dat gezamenlijk tot stand is gekomen. Volgens prof Biesta, kan onderwijzen ook als een soort kunst beschouwd worden. Gegeven de gebruikelijke randvoorwaarden binnen het onderwijs lijkt mij dat voor een uitvoerende kunstenaar weinig inspirerend. Mocht de kunstenaar door enthousiasme en inspiratie de randvoorwaarden niet helemaal hebben meegekregen en toch aan de opdracht beginnen dan vrees ik voor het eindresultaat. Toen een kort bericht van Theo…

He kerel,

Nog steeds aan het prutsen in het speciaal onderwijs? Leuke wending met dat lerarenregister. Pikken ze het nu echt niet meer of is de lamlendigheid nu compleet. W​anneer ontploft er nu echt eens iets?  See You.

Theo.

Nuancering was niet het sterkste punt van Theo. Zelf ben ik afgelopen week een aantal keren recalcitrant geweest. Een bezoek van een accountant in opdracht van de regering aan scholen, met zinloze en demotiverende controles. Volgens mij hebben wij wel wat anders aan ons hoofd en hebben alle energie nodig voor de noodzakelijke dagelijkse kunststukjes. De voorbereiding voor het komende inspectiebezoek is ook niet echt bevorderlijk voor het humeur.

afbeelding2En dan weer het enthousiasme op de vrijdagmiddag. Ook de nieuwsgierigheid wie nu de baas is die al die kerstbomen voor de kerstpakketten heeft gekocht. Hier gaan leerlingen en ook collega’s van glimmen. Onderwijs niet als een technische handeling die vergelijkbaar is is met het bakken van een appeltaart.  Zelfs in Speciaal onderwijs dreigt het een optelsom dreigt te worden van meetbare handelingen en voorschriften van overactieve politici met vooral hun eigen belang op de voorplecht.

Het was Dumont die schreef dat orthopedagogiek een balans zou moeten zijn tussen interventie en institutie. Maar de intuïtie lijkt weinig ruimte te krijgen.

jan-terlouw-dwdd

Bij mijn jaarlijkse bezoek aan het ziekenhuis klaagde de specialist ook al. “Waar is het vertrouwen gebleven? “ Vanavond bij de wereld draait door had Jan Terlouw het ook over het gebrek aan vertrouwen.
De touwtjes moeten weer uit de brievenbussen.

En als de nood het hoogst is dan ……………….Lees het boek “ Nooit af “ van Aslander, of de gratis te downloaden Easycratie.  Ook het boek “ Big Data” helpt enorm. Afgelopen week ontstond er spontaan een alternatieve versie van Plan Do Act check: Do not Plan but Act.
 Durf te Doen! “van Petra de Boevere is trouwens ook een titel van een boekje in dezelfde richting.

Zelf heb ik Theo, die als de bekende stinkende aap regelmatig op mijn schouder gaat zitten.

afbeelding3Hiernaast de hersenspoeling, via het fenomenologische gedachtengoed, door de CALO opleiding, om met plezier voor de essenties te gaan.

Brengt mij toch weer even terug op Biesta, die in zijn lezing het onderwijzen, kunst of kunde weer op de kaart probeert te zetten. Iets wat je voor een deel van anderen moet afkijken en beslist geen verzameling van technische  en therapeutische handelingen is.  Naar mijn mening zijn de invloeden van filosofen als Biesta veel te gering waardoor de ziel uit het onderwijs verdwijnt. Er is lijkt nagenoeg niets over van het fenomenologische gedachtengoed. Ik vind het zonde en mis de zo veelzeggende taal als:


Een mens is niet iets met eigenschappen, maar een initiatief van verhoudingen tot de wereld, die hij kiest en waardoor hij gekozen wordt.
( van den Berg en Lindschoten 1953)

Werk aan de winkel zullen we maar zeggen en vooral doen wat je inspireert en waar je met plezier aan werkt. Fouten maken mag in Zutphen en daarmee komen we ergens…​

Column

:

Help (nieuw venster)