Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • Anne Flokstraschool
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen
    T 0575 - 51 24 95
    info@anneflokstraschool.nl

    Bezoekadres voortgezet speciaal onderwijs en zorggroepen
    Emmalaan 2
    7204 AS Zutphen

    Bezoekadres speciaal onderwijs
    Paulus Potterstraat 8
    7204 CV Zutphen
    T 0575 - 517266​

    Wij bieden (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen met een complexe hulp en/of begeleidingsvraag.

Competentieontwikkeling in een onderzoekende school

  • Net voor de eeuwwisseling heb ik op de Radboud universiteit colleges gevolgd rond competentieontwikkeling. Bedacht mij daarna dat dit toch ook binnen het zml onderwijs een rol zou kunnen spelen. Dat heb ik geweten.


Na 15 jaar ontwikkelen ben ik er nog steeds mee bezig. Er is heel ook heel veel over te lezen en nog steeds hot. zie bv. www.leraar24.nl.
Nog steeds blijft het voor mij een uitdaging om competenties meetbaar te maken en vervolgens ook te meten. In de afgelopen jaren is er ook kritiek gekomen. Op internet vond ik een artikel van Bert Overbeek. www.jongebazen.nl.
Hij schrijft dat competentie geen waarnemingen weergeven, maar interpretaties van die waarnemingen. Dat de context niet wordt betrokken en dat het meten en beoordelen subjectief is. Hij stelt vervolgens of het niet beter zou zijn een methode te hebben die onderzoekt in welke context iemand het beste tot zijn recht komt. Welke behoeften iemand heeft om optimaal te kunnen presteren en welke omstandigheden iemand gestrests maken. Je voorspelt dan niet zozeer wie ‘iemand is’ maar wat iemand nodig heeft om optimaal te kunnen doen wat er van hem verwacht wordt.
IMG_2356Juist dit laatste is het doel van een onderzoek naar de ontwikkeling van competenties. Het onderzoek wordt uitgevoerd door twee vso docenten de Anne Flokstraschool . De eerste opdracht hangt in de gang op de verdieping van het VSO in Zutphen. Een wand vol met voorbeelden van competenties.
Ik vind het fantastisch als je deze opdracht als een uitdaging beschouwd. Voortkomend uit je POP om daarmee aan je eigen en aan competenties voor leerlingen te werken. Zie ook Krüger , M.L. ( 2014) Leidinggeven aan onderzoekende scholen. Bussum: Coutinho. Dit vraagt om inzicht in onderzoek en data verzamelen en vooral veel vindingrijkheid en passie. Uiteraard helemaal passend in de evidence based benaderingen.
iq_coverAls start zullen vijf competenties dusdanig geoperationaliseerd worden zodat ze meetbaar zijn voor leerling, opvoeders en docent. Zeer nadrukkelijk krijgt de leerling hierin een rol, vergelijkbaar met de 360ᴼ feedback in onze eigen pop. Dit o.a. via zelf gemaakte beelden van “echte werkplekken” . Vooral meten via observeren. Zie ook inquiry bases learning. Dit zou weleens hét specialisme van het speciaal onderwijs kunnen worden. Niet langer de data die we zijn gewend van bv de Cito maar via observaties verkregen informatie.
 
 
peer-van-der-helmHet toeval wil, en waarschijnlijk is het geen toeval meer, dat woensdag a.s. een onderzoeker op bezoek komt. Dr Peer van der Helm gaat voorstellen doen om het leerklimaat te onderzoeken. Via gerichte sturing van het (leer)klimaat als alternatief voor de traditioneel methodisch werken . Allemaal heel interessant en fantastisch om aan te werken lijkt mij. http://www.hsleiden.nl/residentiele-jeugdzorg
Dit was de laatste blog van dit schooljaar. Een prettige vakantie en ik verheug mij alweer op het komende schooljaar met ongetwijfeld weer vele verassingen en kansen.

Column

:

Help (nieuw venster)